en

Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose

Vartotojo teisės perkant socialiniuose tinkluose

Elektroninėje prekyboje vis didesnį vaidmenį atlieka socialiniai tinklai. Kol vieni čia parduoda savo nebereikalingus daiktus, kiti rimtai įsitraukia į prekybą. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) pažymi, kad pastaruoju metu socialiniuose tinkluose plinta apgaulingi pasiūlymai, o nesąžiningų pardavėjų paskyros greitai tampa nebeaktyvios.

 

Kaip žinoti, ar pardavėjas patikimas?

Peržiūrėkite, kokią informaciją apie save pateikia pardavėjas. Jeigu prekes parduoda įmonė arba kitas komercinę veiklą vykdantis asmuo, savo paskyroje toks asmuo privalo nurodyti pavadinimą, registracijos adresą, informaciją apie vykdomos veiklos formą, kontaktus (buveinės adresą, telefono numerį, el. pašto adresą), taip pat informaciją apie siūlomas prekes, prekių naudojimą, grąžinimo sąlygas ir kt. Jei pardavėjas neskelbia informacijos apie save, nepasitikėkite juo, kadangi kilus ginčui gali būti sunku identifikuoti tokį pardavėją ir atsakomybę dėl pasekmių gali tekti prisiimti patiems. Taip pat labai svarbu įvertinti kitų vartotojų atsiliepimus internete bei specialiose atsiliepimų svetainėse.

 

Ar pardavėjas vykdo komercinę veiklą?

Kiekvienas prekybą vykdantis ir pajamas gaunantis asmuo privalo įteisinti savo veiklą. Tačiau jei prekę pirkote iš fizinio asmens, kuris prekybos nevykdo, o, pavyzdžiui, siūlo įsigyti savo nebenaudojamą automobilį, žinokite, kad Jūsų teisės nėra saugomos vartotojų teisių apsaugą reglamentuojančių teisės normų ir kilus ginčui, šis būtų sprendžiamas šalių sutarimu, o nesutarus – bendrosios kompetencijos teisme.

 

Įvertinkinte, kur registruotas pardavėjas

Apginti vartotojo teises, kai pardavėjas veikia ne Lietuvoje ir ne Europos Sąjungoje, o, pavyzdžiui, Kinijoje arba JAV, gali būti labai sudėtinga, todėl prieš atlikdami pinigų pervedimą, atkreipkite dėmesį, kam keliaus Jūsų pingiai, o jei yra galimybė, geriau rinkitės apmokėjimą prekių priėmimo metu.  

 

Jei buvote apgautas...

Pirmiausia nedelsdami kreipkitės į savo banką dėl pinigų susigrąžinimo galimybės (angl. chargeback) bei būdų Jūsų duomenims apsaugoti. Taip pat dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka kreipkitės į VVTAT (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje), arba nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (jei pardavėjas registruotas Europos Sąjungoje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje). Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje http://www.econsumer.gov/, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos. Kilus įtarimų dėl nusikalstamos veikos, rekomenduojame kreiptis  į policiją.

 

Daugiau informacijos ir patarimų apie apgaules internete kviečiame sekti VVTAT tinklalapyje http://vvtat.lt/apgavysciu-internete-prevencijos-savaite/685 bei Europos vartotojų centro Lietuvoje tinklalapyje www.ecc.lt.

 

 

Atmintinė perkantiems socialiniuose tinkluose

 

Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius