en

Vartotojų teisės sulaukia vis daugiau susidomėjimo

Vartotojų teisės sulaukia vis daugiau susidomėjimo

Per tris 2019 metų ketvirčius Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – Tarnyba) užfiksavo rekordinį asmenų prašymų ir pasiteiravimų skaičių – išsamios konsultacijos, specialistų patarimų ar pagalbos nagrinėjant vartojimo ginčus šiemet asmenys kreipėsi jau daugiau kaip 22 tūkst. kartų.

 

Vartotojų ir verslininkų švietimas bei specialistų konsultacijos – tai veiklos sritys, kurioms teikiame ypač didelį dėmesį. Kuo daugiau vartotojai žino apie savo teises, o verslininkai – kaip jas tinkamai užtikrinti, tuo daugiau ginčų išsprendžiama taikiai, be to, didėja vartotojų pasitikėjimas rinka – teigia Tarnybos direktorė Neringa Ulbaitė. 

 

Nors kreipimųsi skaičius auga, Tarnyba pastebi, kad vartotojai ir verslininkai vis didesnį prioritetą skiria konsultacijoms – daugiau kaip 50 proc. kreipimųsi sudarė asmenų pasiteiravimai telefonu, dar apie 20 proc. kreipėsi el. paštu arba atvykę į Tarnybos padalinį. O štai vartotojų prašymų išnagrinėti vartojimo ginčą dalis, lyginant su ankstesniais metais, beveik nepakito, vartojimo ginčų sprendimo ne teismo tvarka išnagrinėta kiek daugiau nei 3 500 ginčų, iš jų 44 proc. buvo išspręsti taikiai, ginčo šalims radus abiem pusėms priimtiną sprendimą.

 

Dažniausiai ginčai su verslininkais kilo dėl drabužių bei avalynės kokybės (42 proc. ginčų vartojimo prekių srityje), kiek rečiau vartotojai skundėsi mobiliųjų telefonų, kompiuterių, televizorių, buitinių namų ūkio prietaisų bei baldų kokybe, pardavėjų atsisakymu parduoti prekes už skelbiamą kainą ar priimti grąžinamas prekes per 14 dienų nuo jų įsigijimo. Taip pat vartotojai skundėsi tuo, kad pardavėjai nesudarė sąlygų tinkamai apžiūrėti įsigyjamų prekių.

 

Nuotoliniu būdu prekes ir paslaugas pirko 30 proc. į Tarnybą besikreipusių vartotojų, kuriems sunkumų kilo dėl apmokėtų, bet nepristatytų prekių, prekių grąžinimo apribojimų, kai grąžinus prekes nebuvo grąžinami sumokėti pinigai, pardavėjai neteikė atsakymų į pretenzijas ar netinkamai skaičiavo nuotolinės sutarties nutraukimo terminą. Keitėsi ir vartotojų pirkimo įpročiai – analizuojamu laikotarpiu vartotojai vis dažniau pirko socialiniuose tinkluose bei telefonu. Pirkdami internetu kai kurie vartotojai neišvengė sukčių: pasitaikė atvejų, kai vartotojams perkant Lietuvoje arba ES, pinigai už prekes buvo pervedami į JAV arba Kinijoje esančias sąskaitas, o pardavėjai ir jų internetiniai tinklalapiai paslaptingai dingdavo.

 

Paslaugų srityje Tarnybai dažniausiai teko spręsti ginčus dėl atšauktų renginių bei negrąžinamų už bilietus sumokėtų pinigų, turizmo paslaugų paketų, statybos darbų, automobilių remonto bei cheminio valymo paslaugų kokybės. Taip pat sulaukta daugiau vartotojų skundų dėl sporto klubų sutarčių nutraukimo.

 

Vertindama trijų ketvirčių rezultatus, Tarnyba pastebi teigiamas tendencijas – net 97 proc. Tarnybos nutarimų tenkinti arba iš dalies tenkinti vartotojų reikalavimus yra įvykdomi, kai tuo pačiu laikotarpiu 2018 m. įvykdyti 90 proc. Tarnybos nutarimų.

 

Primename, kad jums rūpimais vartotojų teisių apsaugos klausimais nemokamai galite pasikonsultuoti telefonu (8 5) 262 6760, el. paštu tarnyba@vvtat.lt arba atvykę į Tarnybos padalinį.

 

Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius