en

Karantino laikotarpiu – daugiau vartotojų klaidinimo ir nesąžiningos veiklos

Karantino laikotarpiu – daugiau vartotojų klaidinimo ir nesąžiningos veiklos

Siekdama užkirsti kelią nesąžiningai ir klaidinančiai verslo praktikai, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – VVTAT) savo iniciatyva stebi tam tikrų prekių rinką bei aktyviai reaguoja į gaunamus pranešimus. Nuo kovo mėnesio pradžios VVTAT pradėjo 53 preliminarius tyrimus bei atliko 64 patikrinimus rinkoje (tikrintas parduodamas dezinfekcinis skystis bei apsauginės kaukės). Net 40 proc. tyrimų pradėta dėl klaidinančios reklamos, trečdaliu atveju inicijuoti tyrimai dėl galimai nepagrįstai padidintų kainų, taip pat nustatyta agresyvios veiklos požymių.

 

Klaidinančios reklamos atvejais vartotojams internete buvo siūloma įsigyti apsaugines kaukes, maisto papildus bei vandens filtrus, nurodant, kad šie turi antibakterinių savybių ar netgi apsaugo nuo COVID-19 viruso. Plovikliai ar kosmetikos produktai buvo reklamuojami kaip dezinfekantai. Gauta pranešimų ir apie vaistus, tariamai gydančius nuo koronaviruso.

 

Kainų srityje daugiausiai pranešimų sulaukta dėl dezinfekcinio skysčio, kiek mažiau – dėl apsauginių kaukių bei respiratorių galimai nepagrįstai padidintų kainų. Sulaukta ir vartotojų pranešimų dėl padidintų maisto produktų, ypač mėsos, kainų. VVTAT taip pat savo iniciatyva atliko tam tikrų internete parduodamų prekių kainų pokyčio stebėseną. Dvi savaites buvo stebimos medicininių kaukių, dezinfekcinių prekių, higienos prekių bei kai kurių maisto produktų kainos, tačiau stebėjimo laikotarpiu kainų pokytis nebuvo nustatytas, kainos išliko pakankamai stabilios.

 

10 proc. VVTAT pradėtų tyrimų susiję su klaidinančia ir agresyvia veikla. Vartotojai buvo suklaidinti dėl aprašymo neatitikusių kaukių, dėl paviršiams dezinfekuoti skirto skysčio, kuris parduodamas, kaip dezinfekantas rankoms, dėl kitokių, nei žadėta, pristatytų respiratorių ir pan. VVTAT savo iniciatyva pradėjo 3 tyrimus dėl apgaulingų tvirtinimų, kad produktą bus galima įsigyti tik per ypač trumpą laikotarpį. Tokie tvirtinimai buvo susiję su ypač šiuo metu paklausių kaukių bei respiratorių pardavimu, naudojant tokius teiginius kaip „Nelauk, kol bus per vėlu“, „Dar turime“, „Ypač ribotas kiekis“.

 

Taip pat pradėti tyrimai dėl internetu įsigytų kaukių nepristatymo bei kaukių ir dezinfekcinio skysčio grąžinimo. Pastebėta, kad prekių nepristatymas arba žymus vėlavimas tampa vis dažnesnis – pastarosiomis dienomis VVTAT sulaukia daug vartotojų skundų dėl šių problemų.

 

Už vartotojų teisių pažeidimus vartotojų teisių apsaugos srityje VVTAT gali taikyti poveikio priemones – skirti sankcijas, kaip numatyta Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo, Reklamos ar Vartotojų teisių apsaugos įstatymuose.

 

Daugiau informacijos ir patarimų apie apgaules internete kviečiame sekti VVTAT tinklalapyje http://vvtat.lt/apgavysciu-internete-prevencijos-savaite/685 bei Europos vartotojų centro Lietuvoje tinklalapyje www.ecc.lt.

 

Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius